klik klik

Monday, November 29, 2010

bukan mengongkong..cume mengawal...

na... ni topik yang aku rasa nak open malam ni... ok fine.. esok exam..malam ni aku ley lak bercerita tentang topik ni kan..? xpelah.. aku menulis blog pun sebab aku rasa aku nak meluah.. orang kata pendam lama2 ley wat kite pendek umur.... ek..? ntah.. kan ke ajal.. maut.. jodoh dan pertemuan tu di tangan Allah.. tapi 1 thing yang aku sure.. tak elok memendam.. aku jenis yang suke pendam.. sebba aku xreti nak express kan feeling aku.. sedih pun aku mampu ketawa lagi.. penat pun aku ley senyum lagi..

ok.. sape yang suka dikongkong..? angkat tangan...hihihi.. ok.. aku tau ramai yang tak suke dikongkong... actually aku kurang paham la.. apa yang dimaksudkan dengan dikongkong tu..? jenis aku... aku rasa aku selesa bila ada orang yang mengawal aku.. maksudnya mengawal benda yang aku rasa... bukan untuk keburukan aku.. untuk kebaikan aku gak.. so aku lagi rela mengikut cakap orang2 macam ni... if jelas yang itu untuk kebaikan..and aku nampak rasionalnya...ok..apa yang korang akan wat.. if sum1 yang menyayangi korang bagi mesej camni kat korang...:

memandangkan sy da banyak lpskan syg dlm mcm2 pkara..bley x kali ni sy nak syg janji dgn sy? 1. ble da keje t, jga diri baik2, pergaulan, n pemakaian 2.ble da keje t, mst syg xbyk mse utk msj2 n contact sy..so, sy nk if g keje n da alek keje, please inform kt sy..if ada mslh please bgtau.. 3. permintaan drp sy, syg DIHARAMKAN menumpang mna2 laki2 yg pelawa utk tumpangkn syg or syg sndri yg mintk tumpng...kcuali keluarga syg. 4. Please jgn terlalu mesra dgn laki2, krn kemesraan syg sbnrnya dilihat mampu memberi hrpn pd lelaki itu. 5. sesuatu tindakan perlu pk perasaan org dicni yg da byk berkorban and tolak ansur dgn syg... List perkara yg sy xsuke awk wat :- 1. ungkit perkara2 yg lps 2. g mana2 xbgtau sy 3. pki tudung pendek sgt 4.tertakluk kpd perubahan n syarat

nampak x.. ada rasionalnya dcni...? maybe masih ley diterima lagi kenapa si dia mengawal diri kita bila dinyatakan dengan jelas maksud kawalan tu...kan..?

tapi kadang panas gak if tbe2 dapat mesej cmni :-

oh xbgthu pun nk g mana2 skrg?? ok..bguslah..

if lambat btau pun dapat mesej camtu...takat didih da kot hati tu..

so... bagi aku.. aku jenis ley terima nasihat sebenarnya even ramai kata aku degil.. cuma kadang aku xnyatakan dalam kata2 yang aku setuju.. juz try to be urself.. pk mana yang mn baik.. yang mana buruk..then buat pilihan sendiri....

kadang aku xdapat terima bila.. orang cakap..jangan kawan dengan dia.. dia xde masa depan..kene fikir hidup ko...seriusly.. dalam hal kawan..aku xpenah nak letakkan pape syarat.. dia habis belajar ke x.. dia wat pe sekarang ni.. dia buaya darat ke.. dia playboy ke..naa..ikhlas aku terima kawan2 seadanya...so aku xsuke and sangat xselesa bila ianya disekat..as long aku xdipergunakan...

sy xsuke awk kawan dengan dia sebab dulu dia penah kata nak ada gf mcm awk..

tolongla percaya pada pasangan.. jelaskan dulu batas pergaulan takat mana..ni sebab emosi.. sebab cemburu..silap2 pasangan ley kecik ati sebab rasa tak dipercayai... bagi yang xde pape tu..if korang sibuk2 kawal hal orang lain..jangan terkejut if tibe2 dapat balasan camni :

kenapa nak larang2 saya..?? saya xde hak ke dalam hidup saya.. sume benda kene fikirkan awak.. nak wat pape pun kene pk kan awak...

its means..jangan sibuk kawal diorang.. even kite rasa sakit pun dengan sikap tu.. xpayah nak larang orang tu nak wat apapun.. dia ada otak.. ley pikir.. ikut dia la nak pk ikut kepla otak ke..kepala lutut ke..kepala paip ke..hak dia nak wat apapun.. tapi if ia memburukkan keadaan diri dia baru la kite ley tegur...setakat hati kite je rasa sakit tapi dia selesa dgn cara tu..kim salam je la korang nak tegur..xdenya dia akan paham...sure ari ni kata ya..esok lusa da terlupa..wat balik..ha..lagi sakit ati kan camtu..?? kan banyak cara nak tegur..xpayah nak marah2.. tinggikan suara segala...wat yang releks2...aku memang sangat xsuke bila orang yang tegur aku tu meninggikan suara.. confirm la aku lagi wat degil aku...contohnya yang lembut ckit cam :-

kalo camtu masuk tdo skrg..sebelum masak tu taip blog jap.. sy ingt saya biar je awk taip blog mlm2 hrp awk akn ok..len lak jdnya..smpi xcukup tdo, skt pala, ni da penyakit namanya...da g tdo. ni perintah mandatori..

awk...ni nsht sy..dpd awk lewat tdo sbb luah perasaan kt..., lg bek awk luah perasaan kat qiamulail..slain bg ktngn jiwa, dpt juga tmbh kshtn..smkin lm kite sujud, smkin elok..xsalah tlis...tp sy xske awk smpi tdo2 lwt..sy tau jiwa awk lum ok..tp jgn wat jasmani awk trut sakit. bersyukurla dgn kshtn yg Allah bg..tgjwb awk utk jg kesihatan yg diberi.. awk berbaloi ke kalo jasmani awk sakit? sy penah cakap kalo perkara tu ley wat awk makin ok sy xksh, tp ble mudarat cmni sy xley nak diam. mmg sy tau mudah utk bckp tp apa yg sy ckp ni btl. da la 2. g tdo. awk, Allah murka dgn hambaNya yg xbersyukur..kdg2 kte alpa.kte xsedar perbuatan kite tu silap. n da jd tgjwb sy utk tegur awk..da, g tdo. ni amanah awk. ttp lptp skrg dan tdo.

even nama je perintah mandatori tapi xdelah nampak cam paksaan..bagi aku la..xtau la korang kan... kadang dlm menasihat..jgn la bandingkan perkara yang si dia suke wat dengan perkara yang sepatutnya..andai kata if dia rasa korang ni pun wat cam korang cakap xpe..if korang pun xbuat cam korang cakap..?? silap2 nanti dia rasa..korang pun 2x5..5x2..cam ketam mengajar anaknya berjalan...

nape ek aku cakap topik ni..? sebab kadang ada rasa dia xmengongkong..cume mengawal.. tapi sebenarnya die mengongkong..ada lak rasa die mengongkong tapi sebenarnya die mengawal. contohnya camni :

syg if ada perkara yang membuatkan syg xselesa, sy minx maaf..pasal bju 2, sy serahkan empunya badan r ye nak pakai pe.. sy xmenggalakkan bukan sebab pe, just nk jaga aurat syg sy...

or..

awk..jaga kesihatan awk bek2..owg xley wat cam si dia..dan si dia wat.. owg xnak lukakan ati awk lagi..tapi owg harap awk jg diri bek2..jga kshtn..kalo sakit mam ubt..jumpa dr..

or...

tp sy rs mcm sy mengawal syg dgn agk keterlaluan la..anyway sy minta maaf syg.. myb sy terlampau risaukan sy sbb tu jd mcm ni...

if korang tny aku.. degil2 aku ni.. ak lagi suka if ada orang yang kawal aku.. mana yang ok.. mana yang x.. cume masalahnya.. aku ni bukan jenis yang akan cakap.. baiklah.. saya ikut cakap awak.. ya sy setuju... memang payah nak dengar aku cakap camtu... selalunya aku saje wat xphmm..if aku buat pun xdenya aku cakap.. sy ikut tau apa yang awk sarankan... xde nya..!! sebab kadang aku rasa.. orang ley gunakan apa yang diorg tau tntg kite untuk jatuhkan kite.. hahaha..still aku paranoid kan..? xdelah.. aku cume xshuker sgt bila org rasa aku ikut ckp diorg.. kadang bila aku xikut bukan sebab aku xhormat diorg.. cume kadang aku rasa aku masih jelas and masih menjaga batas aku.. tu je... kadang aku wat je cam xikut..tapi sebenarnya aku ikut... xperlu kot nak btau...tapi yang duk nasihat tu..nak kawal pun agak2 la kot... if ley korang pun jangan la don't walk the talk lak.. ya2 nasihat diri orang lain.. tapi diri sendiri hampeh...~~ if ley btau la nape camtu..jangan main trus nak larang tapi xde btau apa logiknya....kadang orang xpaham nape.... huh~~ kene orang cam aku..of coz la agak lambat loading..bukan setakat ckit je text missing..banyak...

In my life..aku xhalang orang nak bagi aku nasihat...xkisah pun..apapun kptsn still milik individu tu sendiri...kadang aku lebih suke bila orang btau pandangan diorang..so aku lebih alert kan...? k la...smbung entry lain t ek...

0 comments: