klik klik

Thursday, March 3, 2011

Dismenorea

tau x apa tu dismenorea..? actually aku baru tau..sbb baru terbaca....adehhh~~ selama ni aku ingt aku ni kene senggugut la..upenya ada nama lain..tapi bila baca..aku seram gak..mana taknya kat buku tu tulis yang SEBAIK - BAIKNYA BERJUMPALAH DENGAN PAKAR SAKIT PUAN. HARUS DIINGAT ! JIKA KAMU MENGABAIKANNYA, MUNGKIN AKAN MENDATANGKAN PELBAGAI MASALAH PADA MASA HADAPAN SEPERTI KETIDAKSUBURAN....
Selama ni mmg aku wat xtau jek dgn perkara ni..tp bila da tau...adehh...semalaman aku xdpt tdo even ujan lebat....aku mmg la amat takut pada bunyi guruh dan kilat yang kuat...huhuhu.... mengalir gak la air mata tu tahan sakit...tu pun aku ganggu sum1 tdo....even mesej je pun tapi aku agak lega cikit la... nk xnak aku makan ubat je la...

jum kite kongsi sikit hasil dari pembacaan aku...

SENGGUGUT :

even senggugut boleh menyebabkan kita xselesa, tapi ini adalah perkara normal yang sering berlaku ketika "bulan penuh "..biasanya ia akan bermula pada hari pertama kita dtg bulan dan akan berkurangan di hujungnya. senggugut kemungkinan besar disebabkan oleh bahan kimia Prostaglandin yang dihasilkan oleh badan yang menyebabkan otot uterus mengecut.

so bila terkena senggugut perkara ni boleh dilakukan :
1. abaikan senggugut yg berlaku sehari atau kurg drpd sehari.
2. beli ubat di farmasi utk melegakan kesakitan. berhati2 supaya x ambil ubat yg mengandungi aspirin.
3. ley gunakan tungku yg dipanaskan utk legakan kesakitan
4. melakukan senaman ringan juga digalakkan ketika "bulan mengambang" sbb secara x langsung boleh bantu elakkan kekejangan.
5. urutan juga bantu legakan sakit

* tapi if xjalan gak...kene gak g jumpa pakar sakit puan......

DISMENOREA

kesakitan yg teramat sgt sampai menjejaskan aktiviti harian.. simptom2 :
+ sakit di bahagian perut dan pinggang..
+ kekejangan di bahagian otot paha
+ cirit - birit
+ loya
+ muntah2
+ sakit kepala
+ pening..

sume simptom tu da aku alami....ntah la..xtau gaya apa jek aku nk wat bila sakit ni dtg......... kdg aku beli ubat..aku xtanya lak ada aspirin or x...mmg xtau apa2...if nk ikutkan nk bertungku..puas da...jenuh da aku rasa...tuam segala..
nape aku rasa aku ada dismenorea..? sbb aku CONFIRM akan muntah n rs loya... sakit kepala..Tuhan je tau seksanya cmne..smlm jumpa budak2 masa relief kelas...aku diam jek....nk wat xtvt apa jek..?
budak2 nk jumpa pun...ak terpaksa tolak..xlarat wey......tak tipu punya..... tido pun mcm xtdo.....sbb sakit sgt2.... +_+"
balik sekolah smlm..aku minta kwn belikn ubt..air sarsi...waaa...tdo gak aku jap ptg tu pas mkn ubt..tp mlm lak xtdo...adehhh~~ seksanya rasa.....skg ni..mmg rs nk muntah jek.. sakit la muntah..pedih kot...... selama kat cni..terpaksa la aku bertahan... nk jumpa pakar sakit puan..? ngee~~~ dgr pun da seram...takut kne wat operation...hahaha..
aku ni time sakit cmni baru la bercadang nk jumpa doktor la apalah... tapi nti da xsakit..xnak jumpa...apa aku nk cakap..doktor tu nti nk cek cmne..? da xsakit kan..?

ok la..juz nak kongsi tu jek..so pd yg agak2 ada sakit cmni... g la jumpa pakar...ek..if xtahan.. aku..? aaa~~ntah....

0 comments: